`Doof kind krijgt ten onrechte maar één implantaat`
AMSTERDAM - Dove kinderen in Nederland krijgen van de zorgverzekering ten onrechte maar één elektronisch gehoorimplantaat vergoed. Dat stellen diverse audiologen in Nederland. Volgens hen moeten kinderen implantaten in twee oren kunnen krijgen. In landen als België, Engeland en Scandinavië gebeurt dat wel.Bron: Volkskrant.nl
De studies die de voordelen van tweezijdige implantatie aantonen zijn te klein; zo is te lezen in het artikel `Doof kind krijgt ten onrechte maar één implantaat` op de website van de Volkskrant. Hierdoor vergoeden zorgverzekeraars een tweede CI nog niet. Dit terwijl in de internationale literatuur wordt beschreven dat veel mensen met twee CI’s beter functioneren dan met één CI. Zij kunnen vaak beter horen waar geluiden vandaan komen, zijn beter in staat gesprekken te verstaan in een rumoerige achtergrond en beschrijven dat horen met twee CI’s minder inspannend is dan met één CI.
Op dit moment wordt er in Nederland een onderzoek uitgevoerd om de voor- en nadelen van tweezijdige implantatie ten opzichte van eenzijdige implantatie aan te tonen.
Getoond: 4585 keer
Datum: 26 februari 2010 09:00
Pagina 239 van 2143
Reacties
Onafhankelijk Platform Cochleaire Implantatie (OPCI) berust op onwaarheden.!‘Een gehoorapparaat wordt toch ook aan twee kanten vergoed?’ aldus een moeder namens OPCI. Nee, zeg ik!.Kortgeleden betaal ik voor mijn vrouw de helft van één hoorapparaat van €1500. En voor 2 stuks ben ik €1500,00 kwijt. (ik doe dit graag voor mijn vrouw)
Voor één CI kost incl operatie etc ca €40.000 ! en het kost ze niks of spreek ik onwaarheid!
Dwz dat ik niet anti CI ben, maar je moet wel met waarheden kunnen omgaan.
Geplaatst door: Henk op 26 februari 2010 17:37
Doof kind krijgt ten onrechte maar één implantaat’ helaas maar waar!Met dit artikel ben ik het helemaal eens en ik kan het weten. Ons zoontje (6jr.) heeft wel 2 CI's en hij hoort duidelijk beter/meer. Sinds zijn 2e CI is ook zijn spraak enorm vooruit gegaan.
Richting-horen en geluiden onderscheiden gaat beter/makkelijker.
Een 2e CI heeft wel zeker toegevoegde waarde! Medische niet bewezen?......dat maken ze mij niet meer wijs.
Geplaatst door: Rik op 27 februari 2010 08:58
Henk, We zijn ook bezig met probleem van hoortoestellenregeling. Tot nu toe zijn dove en zwaarslechthorende hoortoestelgebruikers slecht behandeld door overheid. De hoortoestellenregeling was in 1996 gemaakt op gebaseerd van analoog hoortoestellen. Door opkomst van digitale hoortoestellen zijn de prijzen fors omhoog. Op dit manier worden deze groep gedwongen tot CI te nemen. CI-teams zijn niet onafhankelijk betreft passend adviezen.
Ik was ook niet erg blij mee met huidige regeling.. Maar in 2010 gaat men dan nieuwe regeling voor hoortoestellen voorstellen. Het zal dan opgebaseerd van mate van gehoorverlies. Zie uitspraak in Duitsland...
Geplaatst door: Edward Tie op 27 februari 2010 10:29
Hoi Edward, je vergeet nog wat dingen, ik heb het er al eens eerder over gehad, ik vind het goed dat de discussie over 2 ci's lopen, maar een hoortoestel kan bijna iedereen dragen en daarin is veel keus ja, zeker ook digitaal zit er een prijskaartje aan, maar het is niet zo dat mensen gedwongen worden een CI te nemen, want dat is nog steeds niet voor iedereen weggelegd. Jij vergeet dat CI slechts is voor een handje vol groep mensen die bijna doof zijn of dat aan het worden zijn, en niet met een oor nog goed horen of misschien nog voor de helft. De kans dat iedereen zo maar een CI krijgt toegemeten is nog steeds heel klein, de CI is geen mode trend, dat zeg ik nogmaals!
Het is niet zo dat je gedwongen bent een CI te nemen, die krijg je pas als de toestand echt heel schrijnend is dat er geen hoop meer is. Althans ik krijg hem ook niet meteen toegewezen, dat heeft zeker 5 a 6 jaar geduurd eer ik er 1 kreeg en nee, ik was niet gedwongen er 1 te nemen, maar als men het advies krijgt dat CI kwalitatief voor je gehoor beter presteert dan hoorapparaten dan krijg je groen licht.
De mens met een gehoorverlies van 40 DB krijgt geen CI toegewezen Edward en wordt ook niet gedwongen dat te nemen omdat hij /zij eenvoudig weg niet dat advies krijgt dat te nemen, zolang hoortoestellen werken en je gehoor in de loop der jaren stabiel blijven krijgt deze groep geen CI. Dus het heeft geen zin om de discussie tussen CI of hoortoestellen open te breken.
En nog even de opmerking over de man die anti CI is, de CI is niet gratis, waar haal u zoveel geld vandaan, het is dat de ziekenfonds het vergoed omdat de persoon boven een bepaald gehoor verlies komt en daar gaat een hele traject voor af eer je er eentje hebt dat vergeet men ook, tuurlijk kost dat handenvol geld, niet alleen het plaatsen van dat hippe gadget, de revalidatie, afstelling, als je ziet hoeveel mensen er om heen zitten ja, en dat heb je bij de hoorapparaat dus niet he, daar is het een kwestie van even naar de kno specialist gaan die je een briefje mee geeft voor een gepaste hoortoestel aan de hand van de audiogram en de audicien geeft je de gepaste hoortoestel die je op proef mag houden tot ie je bevalt.
Dat is het zelfde als met oog laseren wat ook niet vwordt vergoed door de ziekenfonds, normaal zou dat 595 euri per oog kosten, een bril wordt wel vergoed door de ziekenfonds per kalenderjaar. Dat is precies het zelfde discussie, waarom wordt de bril wel vergoed maar het ooglaseren niet?
Nog zoiets, waarom worden wek en waarschuwing systeem plus ringleiding wel vergoed maar een brandmelder met flitser niet? Dat wordt ook ziekenfonds verzekeraars niet vergoed want daar heb ik ook voor moeten vechten! Het hebben van een CI is niet direct een recht hoor! En ook niet helemaal een keuze, want dat is meestal een advies.
Zo dat wou ik even rechtzetten
groetjes, Yolanda
Geplaatst door: Yolanda op 27 februari 2010 14:02
Ik was opgegroeid met 2 hoortoestellen. Ik kreeg maar slechts een CI .. .maar ik was ook niet erg blij. Met 2 digitale hoortoestellen hoorde ik ruimelijk geluid ofwel stereo geluiden . het werkt helaas alleen bij lagere frequenties. Met een CI hoor ik mono-geluid. Met een CI en een hoortoestel merkte ik dat de geluiden nogal verschillend waren..Geplaatst door: Edward Tie op 27 februari 2010 14:45
"Het is niet zo dat je gedwongen bent een CI te nemen, die krijg je pas als de toestand echt heel schrijnend is dat er geen hoop meer is. Althans ik krijg hem ook niet meteen toegewezen, dat heeft zeker 5 a 6 jaar geduurd eer ik er 1 kreeg en nee, ik was niet gedwongen er 1 te nemen, maar als men het advies krijgt dat CI kwalitatief voor je gehoor beter presteert dan hoorapparaten dan krijg je groen licht"Het is niet atlijd geval. Ik heb meegemaakt dat sommige audiologen en kno-artsen een opgedrongen advies hebben gegeven. Steeds een groep doven en zwaarslechthorenden (boven 80 dB verliesgehoor) hebben ergenis rond adviezen van CI. Ze willen alleen zware hoortoestellen hebben. Daar heb ik ook mee gezegd. Daarnaast hebben we vernomen dat selectie nu soepeler verloopt. Vroeger waren de selectie van CI-team erg streng. Aantal ci-gebruikers groeit erg explosief. Nu is er ongeveer 4000 CI-gebruikers in heel Nederland. In 2005 was er slechts 1500 ci-gebruikers. In Nederland is er ruim 30.000 doven en zwaarslechthorenden.
De digitale hoortoestellen hebben meer geavanceeerde instellingen dan analoog hoortoestellen Daarvoor moeten ze ook vaker naar aucidien om aanpassingen te doen. Na enkele maanden horen ze pas optimaal.
Yolanda, je hebt niet goed gelezen. Ik richt dus op specifieke doelgroep:doven en zwaarslechthorenden. Daar worden ze wel min of meer gedwongen om ci te nemen. Andere doelgroepen: licht slechthorenden en matig slechthorenden. Daar hebben ze meer veel keus van verschillende hoortoestellen. er zijn genoeg mogelijkheden voor slechthorenden. Voor zwaarslechthorenden en doven is er maar een zeer beperkte keus rond zware hoortoestellen. De zware hoortoestellen worden nu alleen beperkt geproduceerd door zulke fabrikanten. Daarom is er prijzen erg hoog.
Ik heb al gezegd dat er komt nieuwe regeling op gebaseerd van mate van gehoorverlies.. dus Hoe groter gehoorverlies, hoe meer geld wordt er vergoed voor geavanceerde hoortoestellen.
De ooglasers en lensimplantaten kosten ongeveer 4000 euro.
Geplaatst door: Edward Tie op 28 februari 2010 13:36
Het was een VRIJE KEUZE om voor het eerste implantaat van mijn zoon te gaan - er is NIMMER spraak van enige dwang geweest! Er wordt dan nu ook gestreden voor de KEUZEMOGELIJKHEID - desnoods voor twee CI's dus. Gezien de ervaringen van mijn zoon en mij (nu hij twee implantaten heeft) zou ik niet willen spreken over een meerwaarde maar over een wereld van verschil.Geplaatst door: ursula op 03 maart 2010 17:40
Het is keuzemogelijkheid maar sommigen hebben niet genoeg geld voor nieuwe hoortoestellen,terwijl ze niet een CI willen. Het is eigen keus van doven en slechthorenden. Het zijn ook veel redenen zoals ze geen zin met hoortraining hebben of niet gewend met zulke geluiden hebben of liever hoortoestellen waar ze hebben opgegroeid.Geplaatst door: Edward Tie op 03 maart 2010 18:41
Dag Ursula,Het is prima dat iedereen het/de beste hulpmiddel(len) uitzoekt voor zichzelf of voor zijn kind. En het is natuurlijk mega geweldig dat je zoon daar zo veel profijt van heeft. Maar het is wel jammer dat sommige slechthorende of Dove mensen geen geld genoeg hebben om de eigen bijdrage te betalen die reguliere hoortoestellen kosten Daarom kiezen ze maar voor een CI. De CI kost de overheid denk ik vele malen meer. Ik denk dat daar deze discussie over gaat. Geld kan maar een keer uitgegeven worden natuurlijk maar ik zou het goed vinden als deze ongelijkheid opgeheven wordt. Dus of liefst beiden geen eigen bijdrage of desnoods beiden wel. Dan maak je een keuze voor het hulpmiddel en niet voor het geld en is er echt sprake van keuzemogelijkheid.
groet,
Paul
Geplaatst door: Paul op 03 maart 2010 20:13
Hier ben ik het helemaal mee eens - uiteraard is het zuur dat er zo een idioot hoge bijdrage voor digitale hoortoestellen gevraagd word! Met TWEE oren horen is geen overbodige luxe maar een recht voor een ieder die daarvoor zou willen kiezen. Vertrouwende erop dat de specialisten de scheidslijn tussen wél of niet gebaat bij een CI zouden bewaken ging ik ervan uit dat het advies altijd helder zou zijn. Ik schrik er enorm van dat er toch een klein grijs gebied lijkt te bestaan.Geplaatst door: ursula op 04 maart 2010 12:08
Voor cochleaire implantatie moet de verzekering in nederland ongeveer 4000 euro per jaar levenslang vergoeden per implantaat. ( 8000 voor 2 dus) Zo'n regeling kan een punt zijn waarom er in Nederland maar 1 implantaat vergoed wordt. Immmers dit systeem kennen de andere europese landen volgens mijn weten niet.
Ik ben het ermee eens dat kinderen in aanmerking moeten kunnen komen voor tweezijdig CI, maar zelf ben ik volwassene CI die daar al meer dan 12 jaar, ook graag voor in aanmerking wil komen. Al was het maar voor eigen rekening. Dat kan dus niet in Nederland.
Onderscheid maken tussen kinderen CI en volwassenen CI m.b.t tweezijdige implantatie ligt voor mij zeer gevoelig.
Hanneke
Geplaatst door: Hanci op 17 maart 2010 21:38
Nergens lees ik en waarschijnlijk weet ook niemand dit> Een Ci implantaat gaat 25 jaar mee. Daarna kun je aan datzelfde ook niet nog een keer geopereeerd worden. Dit geldt voor Advanced Bionis. Ik geloof dat het voor de Nucleus zelfs 15 jaar is!
Dat betekent dus wel dat als je als kind of jong volwassene direct 2 Ci's krijgt- je na 25 jaar doof wordt. Dan stort je wereld dus in elkaar. Je studie- werk -carriere- gezin alles heeft eronder te lijden. Je kunt het dan verder wel vergeten- en valt dan echt in een heel diep gat.
Laat je slecht 1 CI plaatsen, dan kun je na 25 jaar (15 jaar) altijd nog aan het andere oor geopereerd worden.
Bovendien krijg je met een CI zoveel geluid binnen, dat 1 implantaat echt voldoende is!
Enne nee die Ci is zeker niet gratis. In de 1e plaats betaal je je blauw aan reiskosten naar de Ci centra en logopedie, omdat je nog zeer vaak terug moet komen voor fitting en hoortraining. Dan zitten er in sommige CI's batterijen( Nucleus) die batterijen zijn wel heel veel duurder dan voor een hoortoestel door het hoge stroomverbruik.
Wat dacht je van alle andere assesoisres die je niet vergoedt krijgt.
Heus zolang je je nog kunt redden is een hoortoestel toch echt te verkiezen boven een CI. Een Ci is het laatste redmiddel voor de echt dove mensen.
Het geluid van een hoortoestel is veel natuurlijker. Met een Ci klinkt het geluid metalig of als een computerstem of zelfs als Donald Duck en de meeste Ci dragers kunnen niet meer van muziek genieten, want dat klinkt ronduit afgrijselijk. Het is niet eens meer vals te noemen,.Niet te verdragen!!
Je hoeft daar dus echt niet jaloers op te zijn.
Zelf ben ik vreselijk blij met mijn CI. Ik ben van ernstig slechthorend/bijna doof weer slechthorend geworden.
Aldi
Geplaatst door: Aldi op 18 maart 2010 01:54
Laat je slecht 1 CI plaatsen, dan kun je na 25 jaar (15 jaar) altijd nog aan het andere oor geopereerd worden.Ik verwacht dat huidige implantaten binnenkort snel verouderd zijn. De implantaten zullen komende jaren niet meer aan nieuwe eisen van toekomst voldoen. De implantaten bevatten elektronica en ontwikkelt zich nog snel. Binnenkort komen er nieuwe generatie implantaten die meer mogelijkheden kunnen bieden. Zeker gaat erom kwaliteit van de geluid en muziektonen te verbeteren.
Een CI plaatsen is niet meer voldoende,omdat
-Richtinghoren,zodat identificatie gemakkelijker wordt
-verstaan onder luide omgeving
-filteren
Omdat hersenen sterk ontwikkeld door een ci zijn. Het kans is ook groot dat er meer schade zal ontstaan zolang je een ci draagt. Daarom is er twee Ci's aangeraden ivm richtinghoren, persoonlijke ontwikkeling. En het moet snel gebeuren.
Geplaatst door: Edward Tie op 18 maart 2010 08:35
